Perkongsian pengalaman mereka yang berjaya

Saturday 19 January 2019

Sebelum memulakan sesuatu...



Assalamualaikum…
Terima kasih kepada semua pembaca yang sudi singgah di blog saya yang tak semenggah manapun ini …semoga kalian semua dalam keadaan yang sihat ye …..mungkin ramai yang sihat tubuh badan tapi poket???…emmm…sendri tau la…hahaaa kannn…


Saya sendiri macam kawan2 juga pada suatu ketika dahulu,,mencari sana-sini macam-macam maklumat yang nak di ‘install’kan dalam kepala ni..aduiii yai…akhirnya ..hampehh,mana tak nye asyik cari je bila nak mula..hahaaaa


Tak pe yang penting semangat and usaha tu..jgn give up…
Ok..pasti kawan2 semua dah terlalu banyak sgt input yang masuk dalam minda kawan2 kan??sampai dah tak tahu nak buat yang mana dan nak mula dari mana…
Saya hanya bercakap base on my experience la kan…saya bukannya sape2 pon..bukan belajar tinggi2 pun..nak mengajar tu jauh skali la..haaahaa


Cuma saya boleh kongsikan sedikit dari apa yang saya lalui dan saya telah buat…pada mulanya memang saya ghairah nak buat duit ni…kene plak cara yang mudah..ye la kan..semua bende nak kene cepat takut2 kita ketinggalan..itulah yang saya fikir mula2 dulu…sampai apa yang saya buat semuanya secara senyap2 tak bagi kawan2 lain tau..mana taknye perasaan nak cekau semua la konon…..nak kita sorang je yg berjaya…kalau boleh jaukan ye sikap macam tu…
                                                                                                                                                                  
Bila seseorang berfikiran begitu bukan apa..dia lupa yang mana selagi kita memberi itulah sebenarnya yang kita punya..manakala yang kita ambil belum tentu hak kita…

Saya bukan lah pandai sgt nak bagi tips2 ni..rasanye kawan2 diluar sana lagi banyak ilmunya…Apa yang boleh saya katakan ialah kita kene buang dulu semua perkara negetif yang ada dalam diri tu…kemudian pastikan minat kita yang mana..jangan la kerana fikirkan nak jana pendapatan sampai kita sondol je apapun..bukan apa,cumanya kalau kita tak dapat apa yang kita nakkan,takut2 kat situ timbulnya rasa giveup tu..dan mulalah kita akan persalahkan semua disekeliling kita sampaikan kita dah tutup peluang untuk diri sendiri.,,no..no..no

Ye!!! ilmu memang sgt penting dalam apa perkara yang kita hendak lakukan…pastikan kita hadam satu2 perkara tu dengan sgt teliti…jangan cedok banyak perkara sangat..kalau boleh kita fokus satu2 dulu perkara yang kita nak mulakan tu…kan kita tahu banyak idea yang kita boleh dapat dengan google search je kannn..memang terlalu banyak idea tu..cuma persoalannya adakah ianya sesuai untuk kita atau tidak…mampu ke kita?? dah ada ilmu betul2 ke tentang idea2 tu???


Jangan sesekali cepat terpengaruh dengan pujukan rayuan mereka2 yang mengajak kita join dlm bisnes yg mereka buat tu…bukan kata bisnes tu tak bagus…cumanya bagus ke idok untuk kita…

Pada saat ini..kawan2 kene pilih satu je dulu..yang mana betul2 dekat dihati,,khatamkan perkara itu…dan yang penting kene mulakan tindakan..dekat situ kawan2 akan jumpa guru yang sebenar-benarnya…jangan takut…selagi kawan2 tak mulakan perjalanan manakan tahu apa yang ada didepan.

Buat masa ini cukup dulu sampai disini..InsyaAllah saya akan teruskan coretan dan perkongsian yang lain..Moga bermanfaan untuk semua.
Sampai jumpa lagi.