Perkongsian pengalaman mereka yang berjaya

Monday 21 January 2019

Buat duit hanya dengan blogging


BAGAIMANA BUAT DUIT DENGAN BLOG

Adakah anda tertanya-tanya bagaimana dengan  blogging kita dapat duit? Beberapa tahun yang lalu, saya menyedari bahawa blogger telah menghasilkan wang. Dalam beberapa kes, mereka membuat wang yang hebat! Ramai daripada mereka kelihatan seperti orang biasa, sama seperti saya. Betulkah mereka melakukannya? Dan bolehkah saya juga menjana pendapatan daripada blogging ini???



 

Langkah untuk jana income dari blog

Mulakan blog dan tentukan diri anda sebagai pihak berkuasa dengan mencipta kandungan yang sangat baik dan bermanfaat mengenai topik anda.
Pilih dan laksanakan aliran pendapatan yang berkaitan dengan topik anda.
Buat sementara waktu, berinteraksi dengan orang lain dalam talian untuk memastikan blog anda terhebat.
Matlamat: buat blog anda sumber untuk topik anda. Apabila orang melawat dan mendapatkan nasihat anda, anda akan menghasilkan wang melalui pelbagai aliran pendapatan anda.

Bagaimanakah penulis blog menjana wang?
Para blogger yang paling berjaya menggunakan blog mereka sebagai hab, atau pangkalan laman dalam talian, kemudian membina banyak aliran pendapatan dari sana.
Menggunakan blog anda sebagai hab adalah penting, untuk mengawal mesej anda dan mempunyai tempat di mana anda sentiasa boleh didapati.
Aliran pendapatan ini termasuk pengiklanan, pemasaran sekutu, penjualan produk digital atau fizikal atau menawarkan perkhidmatan.

Kami akan terperinci untuk setiap di bawah.
Bloggers membuat wang secara langsung di blog mereka dan secara tidak langsung melalui peluang yang berkaitan.

Berapa banyak yang menjadi blogger?
Ia berbeza-beza. Beberapa blogger membuat beribu-ribu ringgir dlm setahun. Ada yg membuatnya secara sepenuh masa…ada yang separuh masa seperti saya…. dan ada yang tidak membuat wang sama sekali.
Walaupun menarik untuk mengetahui berapa banyak blogger yang membuat, apa yang paling menarik kepada saya ialah berapa banyak blogger boleh buat. Tiada jumlah yang dijamin, dan ia tidak mudah, tetapi hampir tiada had. Sungguh mengagumkan berapa banyak cara kreatif blogger menjana pendapatan. Itulah salah satu sebab saya suka blogging.

Berapa lamakah masa untuk membuat blog sehingga hasilkan wang?
Ia memerlukan banyak jam seminggu untuk membina dan mengekalkan blog yang berkualiti. Biasanya, ia mengambil masa berbulan-bulan blogging sebelum melihat pendapatan daripadanya.Hahaaaa…Pengalaman saya sendiri bertahun-tahun nak dapat..segan lak nak cakap.
Idea bahawa anda boleh memulakan blog hari ini dan membuat pendapatan sepenuh masa dalam beberapa bulan adalah, untuk kebanyakan, tidak realistik. Terdapat terlalu banyak belajar dan terlalu banyak untuk membina (laman web anda, pustaka kandungan anda, kehadiran media sosial anda, kepercayaan anda, hubungan dengan pembaca, dll.).

Sekiranya anda memerlukan wang segera, membina blog mungkin bukan pilihan terbaik anda.

Tetapi jangan risau..bulatkan tekad..teruskan apa yang dah anda lakukan…jalan jeeeer..



Apakah cara para penulis blog yang menghasilkan wang (aliran pendapatan)?
Ini adalah aliran pendapatan.

Terdapat 5 perkara utama, dengan banyak kemungkinan di bawah masing-masing:
ü  Kandungan iklan & tajaan
ü  Pemasaran afiliasi
ü  Produk digital
ü  Produk fizikal
ü  Perkhidmatan

1.       Pengiklanan & kandungan yang ditaja
Syarikat-syarikat mahu mendapatkan produk mereka di hadapan bakal pelanggan. Mereka mungkin berminat untuk mengiklankan di blog anda jika pembaca anda adalah pelanggan ideal mereka.
Berikut adalah cara untuk menggabungkan iklan ke blog anda:
Paparkan iklan - Grafik di bar sisi, header, footer atau dalam kandungan anda.
Giveaways & reviews - Syarikat memberikan anda produk percuma (dan mudah-mudahan kompensasi kewangan) dan anda menyerlahkan produk tersebut di blog anda.
Jawatan yang ditaja atau ditaja - Syarikat membayar anda untuk menulis jawatan yang menyebut mereka atau produk mereka.
Penajaan surat berita / video / podcast - Iklan dalam e-mel atau iklan mini dalam video atau episod podcast.
Pengiklanan adalah mudah untuk memulakan, menjadikannya aliran pendapatan yang popular untuk kebanyakan blogger. Bagaimanapun, ia tidak semestinya menguntungkan seperti yang pernah berlaku dan memerlukan banyak lalu lintas untuk menjadi benar-benar menguntungkan. Juga, ia membawa risiko mengecewakan pembaca anda (pernah di laman web hanya diserang oleh iklan?) Dan membuat laman web anda kelihatan murah dan tidak canggih.


2. Pemasaran affiliate
Sebagai pemasar sekutu, anda mempromosikan produk atau perkhidmatan orang lain kepada pembaca anda. Anda memaut ke produk atau perkhidmatan yang menggunakan pautan afiliasi anda yang unik. Bila, seseorang mengklik melalui pautan tersebut dan membuat pembelian (atau menyelesaikan tindakan yang diinginkan oleh perusahaan), anda memperoleh komisen.
Terdapat banyak program gabungan boleh disertai.
-Amazon Associates
-Lazada program affiliate.dll…google jer

Pemasaran affiliate adalah salah satu daripada pendapatan pendapatan kegemaran saya dan paling menguntungkan. Anda boleh menyerlahkan produk atau perkhidmatan yang anda gunakan dan suka tanpa perlu melakukan kerja mewujudkan atau mengekalkan produk itu sendiri. Saya bercakap mengenai pemasaran afiliasi dalam lebih mendalam dalam Pemasaran Afiliasi.

3. Produk digital
Banyak penulis blog membuat dan menjual produk digital mereka sendiri. Produk digital yang hebat kerana mereka tidak memerlukan inventori dan boleh diedarkan dengan cepat dan mudah. Tidak ada overhead dan risiko rendah. Contoh-contoh blogger produk digital mencipta:

Ekourses - Ajarkan orang lain apa yang anda ketahui dan jual sekali lagi.
Kelas atau bengkel dalam talian - Mengajar, tetapi dalam suasana hidup.
Ebooks - Penerbitan diri sangat menguntungkan bagi banyak orang.
Kandungan Premium - Kandungan yang lain mesti membayar untuk akses.
Laman Keahlian - Campuran pengajaran dan komuniti.
Foto - Banyak jurugambar menjual foto mereka dalam talian.
Audio atau video - Buat jingle muzik, suara atau klip video.

4. Produk fizikal
Sesetengah blogger menjual produk fizikal. Beberapa contoh:

Buku - Banyak penulis blog telah menjadi penulis yang diterbitkan secara tradisional kerana blog mereka.
Produk buatan tangan - Adakah anda pembuat?
Produk yang Diproduksi - Banyak blogger yang mencari pengeluar untuk membuat idea mereka menjadi kenyataan.
Persidangan orang perseorangan, kelas atau acara khas - Pertukaran sesuatu yang nyata (wang) untuk tiket untuk pengalaman seseorang.
Peningkatan blogger telah mula menjual produk fizikal beberapa tahun kebelakangan ini. Ia boleh menguntungkan, tetapi boleh menjadi rumit dengan pembuatan, menyimpan inventori, penghantaran, pulangan, dll.

Sesetengah blogger mengurangkan kerumitan menghasilkan produk fizikal dengan dropshipping atau melalui POD (cetak mengikut permintaan).

5. Perkhidmatan
Sesetengah blogger menggunakan kepakaran yang berkaitan dengan topik blog mereka dan dibayar apabila orang lain menyewa mereka. Perkhidmatan boleh ditawarkan secara tempatan atau hampir. Contoh:

Bercakap - Banyak blogger mencari pertunjukan bercakap hasil daripada platform yang mereka bangun di blog mereka.
Freelancing - Ini menawarkan perkhidmatan kepada pelanggan dan serupa dengan bantuan maya.
Mengatur, menghias, memasak - Sesetengah blogger memberikan perkhidmatan orang ke pembaca tempatan mereka.
Menawarkan perkhidmatan adalah cara terbaik untuk membuat wang dengan cepat kerana kos permulaan adalah rendah, sedikit inventori tidak diperlukan dan anda dibayar untuk kemahiran yang anda miliki. Kelemahannya adalah, ia tidak boleh berskala; anda hanya mempunyai banyak masa, bermakna, anda hanya boleh mendapat sebanyak masa yang dibenarkan.

Bagaimanakah saya dapat memulakan blog saya sendiri dan membuat wang?
Sebaik sahaja anda memulakan blog anda, tumpuan untuk membina perpustakaan yang mantap sekurang-kurangnya 10-20 jawatan blog. Pastikan mereka membantu. Ingat, matlamat anda adalah untuk menjadi sumber pergi ke dalam topik anda. Dengan kata lain, buat kandungan anda pada topik yang lebih baik daripada orang lain.

Seterusnya, tentukan aliran pendapatan yang merupakan sambungan semula jadi pada siaran anda. Melaksanakannya satu demi satu sehingga anda mendapati orang-orang yang paling sesuai untuk anda.

Sementara itu, membina perhubungan di media sosial, dalam Kumpulan Facebook dan di mana sahaja pembaca berpotensi anda hang out. Jangan hanya mempromosikan barangan anda sendiri, menjadi bahagian perbualan yang berguna. Orang akhirnya akan melihat apa yang anda tawarkan.

Bolehkah saya memulakan blog secara percuma dan masih membuat wang?
Ya. Walau bagaimanapun, saya akan berhati-hati terhadapnya. Mengapa? Apabila anda menggunakan perkhidmatan percuma, anda tidak mempunyai banyak kawalan ke atas blog anda - perkhidmatan percuma tidak. Ini berisiko, terutamanya jika anda bergantung kepada blog anda untuk pendapatan.


Tips tambahan untuk buat duit dengan blog
Gunakan banyak aliran pendapatan yang boleh anda kelola secara munasabah. Kepelbagaian adalah penting.
Kandungan yang sangat baik adalah kunci kejayaan jangka panjang. Tidak ada jalan di sekelilingnya.
Setiap blogger mempunyai kombinasi aliran pendapatan yang berbeza. Tidak ada cara "betul" dan itulah keindahannya. Terdapat kemungkinan tidak berkesudahan. Cari gabungan yang berfungsi untuk anda. Cari sudut yang unik.
Blogger yang berjaya tidak memulakan blog hanya untuk menghasilkan wang. Sebaliknya, mereka blog mengenai topik yang mereka nikmati dan boleh menulis selama bertahun-tahun. Mereka membiarkan wang itu berkembang dari topik itu secara organik.