Apa itu SEO?
Pengoptimuman enjin carian (SEO) adalah amalan meningkatkan
kuantiti dan kualiti lalu lintas ke laman web anda melalui hasil enjin carian
organik.
Apa yang masuk ke
dalam SEO?
Untuk memahami apa yang dimaksudkan dengan SEO, marilah kita
memecahkan ayat itu dan lihat bahagian-bahagian:
Kualiti lalu lintas.
Anda boleh menarik semua pelawat di dunia, tetapi jika
mereka datang ke laman web anda kerana Google memberitahu mereka bahawa anda
sumber untuk komputer Apple ketika benar-benar anda seorang petani yang menjual
epal, itu bukan trafik yang berkualiti. Sebaliknya anda ingin menarik
pengunjung yang benar-benar berminat dengan produk yang anda tawarkan.
Kuantiti lalu lintas.
Sebaik sahaja anda mempunyai orang yang betul mengklik dari
halaman hasil enjin carian (SERPs), lebih banyak trafik lebih baik.
Keputusan organik.
Iklan membentuk
sebahagian besar dari banyak SERP. Lalu lintas organik adalah apa-apa lalu
lintas yang anda tidak perlu bayar.
Jom buat duit 2019
Bagaimana SEO
berfungsi?
Anda mungkin memikirkan enjin carian sebagai laman web yang
anda lawati untuk menaip (atau bercakap) soalan ke dalam kotak dan Google,
Yahoo !, Bing, atau apa sahaja enjin carian yang menggunakan balasan secara
ajaib dengan senarai panjang pautan ke halaman web yang boleh berpotensi
menjawab soalan anda.
Itu betul. Tetapi adakah anda pernah berhenti untuk
mempertimbangkan apa yang ada di dalam senarai pautan ajaib itu?
Begini cara kerjanya: Google (atau mana-mana enjin carian yang
anda gunakan) mempunyai crawler yang keluar dan mengumpulkan maklumat tentang
semua kandungan yang mereka dapati di Internet. Crawler membawa semua 1s dan 0s
kembali ke mesin carian untuk membina indeks. Indeks itu kemudiannya disalurkan
melalui algoritma yang cuba memadankan semua data tersebut dengan pertanyaan
anda.
Terdapat banyak faktor yang masuk ke dalam algoritma enjin
carian, dan inilah bagaimana sekumpulan pakar menentukan kepentingannya:
Jom buat duit 2019
Itulah semua SEO SE
(search engine) SEO
Bahagian O pengoptimuman SEO-adalah di mana orang yang
menulis semua kandungan itu dan meletakkannya di laman web mereka menggangu
kandungan dan tapak tersebut sehingga enjin carian akan dapat memahami apa yang
mereka lihat, dan pengguna yang tiba melalui carian akan menyukai apa yang
mereka lihat.
Pengoptimuman boleh mengambil banyak bentuk. Ini adalah
segala-galanya dari memastikan tag tajuk dan deskripsi meta baik informatif dan
panjang yang tepat untuk menunjuk pautan internal pada halaman yang anda banggakan.
Membina laman mesra SEO
Sebaik sahaja anda bersedia untuk memulakan berjalan kaki
SEO itu, sudah tiba masanya untuk menerapkan teknik SEO tersebut ke tapak, sama
ada ia baru atau yang lama anda sedang bertambah baik.
Halaman-halaman ini akan membantu anda memulakan
segala-galanya daripada memilih nama domain yang mesra SEO untuk amalan terbaik
untuk pautan dalaman.
Jom buat duit 2019
Jom buat duit 2019
Kandungan dan markup
yang berkaitan
Tapak tidak benar-benar tapak sehingga anda mempunyai
kandungan. Tetapi SEO untuk kandungan mempunyai pembolehubah yang cukup
spesifik yang telah kami berikan seksyennya sendiri. Mulailah di sini jika anda
ingin tahu tentang penyelidikan kata kunci, cara menulis salinan yang mesra
SEO, dan jenis markup yang membantu enjin carian memahami apa kandungan anda
sebenarnya.
Topik di tapak
Anda sudah banyak belajar tentang topik di tapak dengan
mencuba kandungan dan markup yang berkaitan. Kini tiba masanya untuk mendapatkan
maklumat teknikal mengenai robots.txt.
Tautan yang berkaitan dengan pautan
Jom buat duit 2019
Pengoptimuman lain
Tahniah! Anda telah menguasai selok-belok SEO harian dan
kini sudah bersedia untuk beberapa topik yang lebih maju. Pastikan semua lalu
lintas mempunyai masa yang paling mudah yang mungkin ditukar dengan
pengoptimuman kadar penukaran (CRO), kemudian pergi tahap mikro dengan SEO
tempatan atau mengambil laman web global dengan SEO antarabangsa.
Evolusi SEO
Algoritma enjin carian berubah kerap dan taktik SEO
berkembang sebagai tindak balas kepada perubahan tersebut. Jadi jika seseorang
menawarkan nasihat SEO yang anda tidak merasa benar, semak dengan laman topik
tertentu.